Rekomendacijos XIX-osios vyriausybės nariams, kaip gerinti migracijos politiką Lietuvoje 

2024-12-14

Pastaraisiais metais migracijos politika tapo vienu svarbiausių klausimų tiek Lietuvoje, tiek visoje Europoje. Karo, politinio persekiojimo, klimato ir kitų krizių kontekste Lietuva, esanti prie Europos Sąjungos išorinės sienos, susiduria su naujais iššūkiais, kuriems reikia greitų, efektyvių, bet kartu humaniškų sprendimų. Atliekant tyrimus ir analizuojant esamą situaciją, identifikuoti pagrindiniai migracijos politikos ir praktikos trūkumai bei suformuluotos rekomendacijos, kurios gali padėti gerinti situaciją. 

Strateginio lygmens rekomendacijos 

Pasiūlymais raginame valdžios atstovus ieškoti tokių sprendimų, kurie užtikrintų nereguliarių migrantų ir prieglobsčio prašytojų teisių apsaugą ir padėtų spręsti nacionalinius ir regioninius nereguliarios migracijos iššūkius. Raginame vystyti solidarumo mechanizmą ES mastu, vietoje esančios migrantų sulaikymo praktikos investuoti resursus į prevencinių mechanizmų ir sulaikymo alternatyvų plėtojimą, tokių kaip bendruomenės vertinimo ir įkurdinimo modelis, taip pat plėtoti šeimų susijungimo programas.    

Rekomenduojama išvystyti paramos ir pagalbos sistemą, atvejų vadybą, užtikrinti individualizuotos teisinės pagalbos teikimą, kultūrinės integracijos galimybes bei kalbos mokymą; taip pat plėtoti reguliarios migracijos kelius, pavyzdžiui, dvišales mobilumo, sponsorystės, „žalios kortos” tipo programas. Galiausiai, rekomenduojama humanizuoti saugumo naratyvą keičiant terminą į „nereguliarūs migrantai“ ir įkurti nepriklausomą sienų stebėjimo mechanizmą, suteikiant tarptautinėms bei nevyriausybinėms organizacijoms prieigą prie pasienio ruožo. 

Teisėkūros ir politikos lygmens rekomendacijos 

Nuo 2021 m. Lietuvoje pastebimi dideli pokyčiai migrantų ir prieglobsčio prašytojų teisių reglamentavime, susilaukę kritikos iš ES Teisingumo Teismo ir Jungtinių Tautų Organizacijos bei kai kurie LR Konstitucinio Teismo pripažinti kaip prieštaraujantys LR Konstitucijai.  

Siekdami užtikrinti nereguliarių migrantų ir prieglobsčio prašytojų teisių apsaugą, rekomenduojame atsisakyti apgręžimo įteisinimo ir praktikos prie Lietuvos-Baltarusijos sienos bei kolektyvinio užsieniečių, patekusių į Lietuvos teritoriją, išsiuntimo, draudžiamo tarptautinės teisės. Taip pat suteikti visiems tarptautinės apsaugos prašantiems asmenims galimybę pateikti prieglobsčio prašymą kuo skubiau kompetentingoms institucijoms, nepriklausomai nuo sienos kirtimo vietos. Rekomenduojame sustabdyti valstybės sienos apsaugos pareigūnų naudojamus atgrasančius veiksmus ar psichologinę prievartą, taip pat sustabdyti masinę migrantų, pabėgėlių ir prieglobsčio prašytojų judėjimo laisvės apribojimo praktiką ir užtikrinti, kad vyktų individualūs vertinimai dėl asmenų sulaikymo ir sulaikymas būtų naudojamas tik nustačius, kad nėra galimybės taikyti švelnesnių priemonių. Taip pat svarbu, kad sprendimus dėl nereguliariai sieną kertančių užsieniečio neįleidimo į Lietuvos Respublikos teritoriją priimtų ne Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnai, o tik pažeidžiamumo vertinimo srityje kompetencijas turinti institucija – Migracijos departamentas.  

Rekomendacijos migrantų apgyvendinimo sąlygų gerinimui 

Gyvenimo sąlygos Lietuvos pabėgėlių priėmimo ir užsieniečių registracijos centruose ženkliai skiriasi, tad šių rekomendacijų tikslas – padėti spręsti iškilusius iššūkius, pagerinti migrantų ir prieglobsčio prašytojų gyvenimo sąlygas ir gaunamų paslaugų prieinamumą užsieniečių registracijos centruose ir pabėgėlių priėmimo centruose.  

Teikiami siūlymai užtikrinti orias ir sveikatos normas atitinkančias gyvenimo sąlygas užsieniečių registracijos centruose ir pabėgėlių priėmimo centruose: nuolatinį karšto ir švaraus vandens tiekimą, patalpų apšvietimą, atitinkamą drabužių, įrankių ir baldų kiekį, pastato valymo reguliarumą ir kokybę, asmenų privatumą ir atitinkamą vienam asmeniui tenkantį plotą, maisto kokybę: teikti šviežią ir tinkamą vartoti maistą, standartizuoti maisto tiekimo grafiką, atsižvelgti į religines ir kultūrines normas, sukurti galimybę šildytis ar pasiruošti teikiamą maistą aprūpinant centrus reikiama įranga ir suteikiant pakankamą finansinę paramą maisto produktams nusipirkti.    

Svarbu užtikrinti pareigūnų smurto, smurtinių išraiškų, šiurkštaus ar žeminančio elgesio bei grasinimų migrantams ir prieglobsčio prašytojams pasireiškimų prevenciją, rengti pareigūnų ir darbuotojų mokymus ir vykdyti nepriklausomas patikras. Kita svarbi priemonė yra siūlyti migrantams prasmingą užimtumą, lietuvių kalbos mokymą, galimybę dalyvauti pamaldose, užtikrinti knygų įvairiomis kalbomis bei grupinių užsiėmimų prieinamumą, priėjimą prie neriboto, nemokamo, kokybiško interneto ryšio, leisti grupėse minėti kultūrines šventes.    

Taip pat svarbu užtikrinti reguliarias ir lengvai prieinamas sveikatos priežiūros paslaugas, konfidencialias vertimo paslaugas ir informacijos apie sveikatos priežiūros paslaugas prieinamumą. Galiausiai, būtina migrantams užtikrinti informacijos prieinamumą apie jų statusą ir prieglobsčio prašymo sprendimo procedūrą kartu su valstybės garantuojama teisine pagalba bei vertimo paslaugomis. 

Rekomendacijos psichikos sveikatos paslaugų užtikrinimui 

Migrantai ir prieglobsčio prašytojai Lietuvoje susiduria su nemažai stresą keliančių veiksnių: nežinomybe dėl prieglobsčio suteikimo, nereguliaraus sienos kirtimo ir/ar sulaikymo patirtimis, diskriminacija. Šios potencialiai traumuojančios patirtys padidina psichikos sveikatos sutrikimų riziką. 

Atliepiant šiuos sunkumus, rekomenduojame užtikrinti psichikos sveikatos paslaugų prieinamumą migrantams ir prieglobsčio prašytojams, sistemingą informaciją, galimybes tęstinėms konsultacijoms, atitinkamai apmokyti psichikos sveikatos ir socialinių paslaugų teikėjus dirbti su migrantais ir prieglobsčio prašytojais, atsižvelgiant į jų traumines patirtis ir kultūrinį kontekstą, užtikrinti, kad fizinės sveikatos ir psichikos sveikatos specialistai veiktų išvien padėdami migrantams ir prieglobsčio prašytojams atsigauti. Svarbu, kad visi asmenys, dirbantys su migrantais ir prieglobsčio prašytojais, suprastų šios asmenų grupės patiriamą psichikos sveikatos sutrikimų riziką, gebėtų suteikti emocinę paramą/pirmą psichologinę pagalbą ir nukreipti psichikos sveikatos specialistų pagalbos. 

Rekomendacijos socioekonominės įtraukties skatinimui 

Socioekonominės nereguliarių migrantų, prieglobsčio prašytojų ir pabėgėlių įtraukties užtikrinimas padeda ne tik patiems migrantams, tačiau ir valstybės ekonomikai, užkerta kelią didelės atskirties atsiradimui, užtikrina darną visuomenėje. 

Šiam tikslui rekomenduojame vykdyti aktyvią faktais grįstą viešąją komunikaciją migracijos tema apie ilgalaikę socioekonominę migracijos ir tarptautinio bendradarbiavimo naudą, platinti informaciją įvairiomis kalbomis apie migrantų turimas teises ir galimybes Lietuvoje, plėtoti migrantų vaikų ugdymo programas, didinti kalbų kursų bei kvalifikacijos kėlimo programų kokybę ir prieinamumą migrantams, stiprinti migrantų priėmimo infrastruktūrą ir programas kuriant efektyvias ir ilgalaikes priemones, kurios apimtų humanitarinę pagalbą, socioekonominę įtrauktį, humanišką elgesį su migrantais ir prieglobsčio prašytojais bei ilgalaikę paramą, užtikrinti, kad visi nereguliarūs migrantai, prieglobsčio prašytojai ir pabėgėliai turėtų prieigą prie kokybiškų ir laiku suteikiamų sveikatos priežiūros paslaugų, suteikti prieigą prie socialinio būsto ir socialinės paramos programų, plėtoti socialines programas, kurios padėtų migrantams aktyviau dalyvauti vietos bendruomenės veiklose, suteikti leidimą dirbti ir užtikrinti administracines sąlygas įsidarbinimui bei banko sąskaitos atsidarymui.  

Švietimo sistemoje svarbu daugiau dėmesio skirti pedagogų ir vaikų įtraukimui į migrantų integracijos procesą, praplėsti dabartinę migrantų šeimos narių apibrėžtį, suteikiant teisę į šeimos susijungimą ne tik oficialiai susituokusiems ar civilinę sąjungą sudariusiems trečiųjų šalių piliečiams, bet ir partneriams, kurie nenori arba negali įforminti savo santykių. Toks pokytis prisidėtų prie humaniškesnės migracijos sistemos kūrimo ir sumažintų norą nereguliariais būdais patekti į šalį. 

Apibendrinant 

Lietuva turi didžiulę galimybę tapti pavyzdžiui, kaip suderinti migracijos valdymą su žmogaus teisių apsauga ir sėkminga įtrauktimi. Atsakingai įgyvendintos rekomendacijos gali ne tik pagerinti migrantų padėtį, bet ir prisidėti prie ilgalaikės šalies ekonominės ir socialinės gerovės. Šiomis rekomendacijomis siekiama sukurti humanišką, teisingą ir efektyvią migracijos valdymo sistemą, atitinkančią tarptautinius žmogaus teisių standartus bei tarptautinę prieglobsčio teisę. 

Su pilno turinio rekomendacijomis galite susipažinti čia: 

Strateginio lygmens rekomendacijos Lietuvos migracijos politikos gerinimui   

Teisėkūros ir politikos lygmens rekomendacijos Lietuvos migracijos politikos gerinimui   

Rekomendacijos nereguliarių migrantų gyvenimo sąlygų Lietuvoje tobulinimui  

Rekomendacijos nereguliarių migrantų psichikos sveikatos paslaugų užtikrinimo Lietuvoje tobulinimui  

Rekomendacijos migrantų siocioekonominės įtraukties Lietuvoje skatinimui